Afname leerling in Beeld (LIB) voor groep 4 t/m 8

02 oktober 2023 t/m 13 oktober 2023
Dit schooljaar starten we met onze hele stichting met het nieuwe volgsysteem van Cito: Leerling in Beeld (LIB). Zoals u heeft kunnen zien in de jaarplanner, is de afname van de toetsen anders dan voorheen. Wij nemen deze toetsen af in oktober en april. Voorheen was er geen keuze en was de afname altijd in januari/februari en juni. Deze mogelijkheid is er nog steeds, maar wij denken door de afname in oktober en april te doen, ons onderwijs effectiever te kunnen insteken op dat wat een leerling nog moet leren. In oktober heeft de leerkracht op deze manier zelf een goed beeld van haar groep en in april zijn er nog een aantal maanden om met je groep te werken aan doelen.
Daarnaast lijkt het ons praktisch gezien een fijnere verdeling; onze ervaring is dat de afname in juni veel van de leerlingen vraagt. Het is aan het eind van het schooljaar, er staan dan vaker andere activiteiten gepland. De vermoeidheid kan dan een rol spelen.

Leerling in Beeld kan zowel digitaal als op papier worden afgenomen. Ook hier hebben we een keuze in gemaakt. In groep 7-8 nemen we de toetsen digitaal af, immers werken zij al veel op de Chromebooks en maken zij ook hun doorstroomtoets en NIO toets digitaal. Op het voortgezet onderwijs gebeurt dit ook veel vaker en is dit dus een goede voorbereiding voor ze.
In groep 3-4 en groep 5-6 doen we dit op papier. Waarbij we gaan kijken of we de digitale vaardigheden van de leerlingen in deze groepen verder kunnen optimaliseren, zodat er in toekomst in groep 5-6 ook digitaal getoetst gaat worden.
 
Bij onze leerlingen in groep 3 gaan we nog geen toetsen van Leerling in Beeld afnemen in oktober. Dit vinden wij nog te vroeg en de resultaten uit de metingen van o.a. Veilig Leren Lezen geeft de leerkrachten voldoende informatie om de juiste doelen te stellen voor de leerlingen. Zij krijgen hun eerste toetsen van Leerling in Beeld in april. In groep 1-2 nemen we geen toetsen van Leerling in Beeld af. We volgen de ontwikkeling van deze leerlingen via Onderbouwd. Daaruit halen de leerkrachten voldoende informatie om de juiste doelen te stellen. Verder vinden wij het bij deze leeftijdsgroep niet passen om te toetsen uit een boekje of digitaal.

Leerling in beeld is de opvolger van het oude leerlingvolgsysteem van Cito. Het betekent dat de scores die uw kind op deze eerdere toetsen heeft behaald, automatisch worden overgenomen in het nieuwe systeem. U zult zien dat de grafieken er anders uitzien wanneer uw kind deze mee naar huis krijgt. Natuurlijk krijgt u daarbij een uitleg hoe u de grafieken moet lezen.
Omdat we nu over zijn gegaan op Leerling in Beeld, hebben we er ook voor gekozen de cyclus van de rapporten en de gesprekken aan te passen. Ook dat heeft u in de jaarplanner kunnen zien. Door deze aanpassing kunnen we, net als andere jaren, alle informatie over uw kind (niet alleen de toetsen) in één keer met u delen. 

In deze drie weken maken de leerlingen van groep 4 t/m 8 verschillende Cito M-toetsen.
Bij deze midden-toetsen kan er per afgenomen onderdeel gekeken worden hoe het staat met de vorderingen op individueel niveau en op groepsniveau. Uitslagen worden meegenomen op het rapport van uw kind(eren).